بررسی طراحی حروف کتیبه های ظروف فلزی ایران در دوران سلجوقی

پایان نامه
چکیده

آثار و بناهای ایران در دوران سلجوقی با انواع کتیبه های کوفی و ثلث آراسته شده اند. در میان این آثار، ظروف فلزی جلوه گاه یکی از منحصر بفردترین تحولات خط کوفی و ثلث در هنر دوران اسلامی است. در این پژوهش ابتدا به منظور شناسایی این ظروف، حوزه تاریخی و جغرافیای فلزکاری ایران در دوران سلجوقی معین شده است. در مرحله بعد، ظروف شناسایی شده در نه دسته طبقه بندی شده و خطوط کوفی و ثلث نگاشته شده بر آن ها با انواع تزیینی شان تفکیک و تشریح شده اند، سپس طراحی حروف هر یک از این خطوط از دو جنبه مورد بررسی قرار گرفته است: یکی ساختار و اصول طراحی حروف این خطوط که بیشتر بر پایه قواعد دوازده گانه خوشنویسی بوده است و دیگری ارتباط این خطوط با تزیینات پیرامونی و ساختار حجمی ظرف. هدف از این پژوهش شناخت ویژگی های تصویری و تزیینی کتیبه های کوفی و ثلث بر ظروف فلزی سلجوقی و سبک های طراحی حروف آن است. روش تحقیق این پایان نامه، توصیفی و تحلیلی با رویکردی تاریخی می باشد. نتایج پژوهش نشان می دهد کتیبه های ظروف فلزی سلجوقی متاثر از تزیینات پیرامونی و حجم کلی ظروف طراحی شده اند و کتیبه نویسان با رویکردی تزیینی و فارغ از پایبندی به اصول و قواعد خوشنویسی به ترسیم این کتیبه ها پرداخته اند. فصل اول: به تعریف کتیبه و اهمیت کتیبه نگاری در آثار دوران اسلامی پرداخته شده و خطوط مورد استفاده در آثار سلجوقی که شامل کوفی و ثلث است شرح داده شده است. فصل دوم: در این فصل به منظور روشن شدن دامنه آثار مورد بررسی، به تشریح مرزهای تاریخی و جغرافیای فلزکاری ایران در عصر سلجوقی با استناد به دیدگاه شرق شناسانی چون آرتور پوپ، هیلن برند و مارگریتا کاتلی پرداخته شده است. همچنین اهمیت فلزکاری ایران در دوران سلجوقی و مکاتب فلزکاری آن که شامل خراسان و موصل می باشد بیان شده است. فصل سوم: در این فصل ظروف فلزی کتیبه دار سلجوقی در دوازده دسته با ذکر جزییات طبقه بندی شده اند. در بخش بعد، متن کتیبه های ظروف فلزی و صورت های نمادین در طراحی آن ها تشریح شده است. همچنین مضامین به کار رفته در کتیبه ها که شامل عبارات دعایی، تمجید و بیان قدرت دارنده ظرف و ثبت اسامی هنرمندان، صنعتگران و سفارش دهندگان می باشد توصیف شده است. فصل چهارم: در این فصل طراحی حروف کتیبه های ظروف فلزی سلجوقی بر اساس هشت اصل که بیشتر بر اساس قواعد خوشنویسی انتخاب شده، مورد بررسی قرار گرفته است. این اصول شامل سبک های تزیینی کتیبه ها، شکل حروف مشابه، خطوط کرسی، قوت و ضعف حروف، صعود ونزول حروف، کشیدگی حروف، فواصل حروف و نقش آفرینی حروف عمودی است. فصل پنجم: این فصل در دو بخش ارتباط کتیبه ها با ساختار ظروف و ارتباط کتیبه ها با تزیینات پیرامونی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. فصل ششم: این فصل به نتایج تحقیق اختصاص یافته و سوالات پژوهش در این فصل پاسخ داده شده است.

منابع مشابه

پژوهشی بر کاربرد یک فرم تزیینی در کتیبه نگاری محراب های گچ بری دوران سلجوقی و ایلخانی در ایران

Introduction: Inscriptions are considered as one of the most significant form of decorations that have been used mostly in the mihrabs and involve Quranic verses, prophet’s sayings, religious expressions as well as the date and the name of their creators. The stuccoed mihrabs of the Seljuk and Ilkhanid periods were no exception in which the inscriptions have many visual features including using...

متن کامل

بررسی ویژگی های بصری حروف در کتیبه های گچبری دوره سلجوقی

در تزیین نمای آثار معماری اسلامی علاوه بر نمادی سنتی بصری، کتیبه ها نقش آرایشی مهمی ایفا می کنند. خوشنویسی در ایران همانند خاور دور یک هنر مهم و البته بنیادی شمرده می شود. شاهکارهای درخشان و پر جاذبه هنر گچ بری چه از نظر تکنیک، نحوه کاربرد و اجرا و چه از نظر نگاره ها و نقش ها در زمان حکومت سلجوقیان که در اوج زیبایی است، دارای ارزش فنی بسیار مهمی است، کتیبه های عظیم نیز به خط و حروف کوفی و دیگر ...

15 صفحه اول

بررسی نقوش سفالینه‌های زرین‌فام و ظروف فلزی دورۀ سلجوقی و ایلخانی و بازتاب زندگی اجتماعی آن عصر

در سده‌های میانۀ اسلامی، که اوج ترقی هنر‌ها محسوب می‌شود، سفالگری نیز پا به پای سایر عرصه‌های هنری، به مثابۀ پایۀ تجدید حیات هنری، در رقابت با صنعت ساخت ظروف درباری طلا و نقره حرکت نمود و سفالگران این دوره از خاک رس، نقش و لعاب ظروفی مجلل تولید نمودند. از آنجا که محصول و هر اثر هنری زاییده جامعه‌ای است که آن اثر را می‌طلبد، دو گونه ظروف فلزی وهمچنین جایگزینی سفالینه‌های زرین‌فام چالشی قابل‌توجه...

متن کامل

کتیبه نگاری آیات قرآنی بر مناره های سلجوقی

در گستره وسیع فرهنگ و هنر اسلامی، معماری تجلی گاه حضور و وجود آیات الهی، سخنان اولیاء و انبیاء الهی است. اینگونه ابنیه همچون مسجد و مناره را می توان بارزترین آثاری دانست که اندیشه اسلامی در ساخت و تزئین آ نها تأثیرگذار و متبلور گشته است. مناره ها ازجمله آثاری است که با کاربری دینی و غیردینی )محل اذا نگویی و وابسته به بناهای مذهبی یا میل راهنما( مزین به نقوش متنوع هندسی، کتیبه ای و... است. هدف ا...

متن کامل

تفسیر شمایل نگارانه صحنه های شکار در ظروف فلزی ساسانی

آثار هنری به جا مانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی، و اقتصادی این دوره اهمیت ویژه‌ای دارند، به همین دلیل تفسیر این آثار به ما کمک می‌کنند تا هر چه بیشتر با رمز و رازهای نهفته این دوره آشنا شویم. این دوره را می‌توان دوره اوج هنری ایران پیش از اسلام دانست که در آن شاخه‌های هنری پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. از مهم‌ترین این شاخه‌ها فلزکاری است و بخش عمده‌ای از آثار فلزی این دوره بشقاب‌ه...

متن کامل

کتیبه نگاری ایران در دوره سلجوقی

در این پژوهش دستیابی به منابع مستند و محکم در مورد تاریخ و پیشینه ایران در دوران سلجوقی. بررسی کتیه های ایران در دوران مذکور و شناخت انواع کتیبه ها و همچنین بررسی و ذکر نمونه های مستند در این زمینه هدف اصلی قرار گرفته تا بدینوسیله بتوان کتیبه ارزشمند یکی از مهمترین دوره های تاریخی ایران – دوران سلجوقی – را مورد پژوهش قرار داد. تاکنون درباره معماری اسلامی مطالعات زیادی صورت پذیرفته و همچنین در ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023